Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

"...η συμβολή του ως δημάρχου..." ή "...η συμβολή του ως δήμαρχος..."




Πολλές φορές κάποιες εκφράσεις μπερδεύουν τους χρήστες της ελληνικής γλώσσας, ακόμα κι αν πρόκειται για φυσικούς ομιλητές, δηλαδή ανθρώπους των οποίων η πρώτη γλώσσα είναι τα ελληνικά. Συνηθίζουμε να λέμε "να τα πω και τα δύο, για να δω ποιο μου ακούγεται πιο σωστό" και δοκιμάζουμε το γλωσσικό μας αίσθημα, με την ελπίδα ότι το να πούμε φωναχτά μια φράση θα μας βγάλει από το δίλημμα και θα διαπιστώσουμε ποια εκδοχή είναι η σωστή. 


Εσάς ποια εκδοχή σας φαίνεται σωστότερη από αυτές που αναφέρονται στον τίτλο;


Αφού το σκεφτείτε λίγο, δείτε παρακάτω ποια είναι η σωστή και γιατί:


Το ομοιωματικό μόριο "ως" έχει "ιδιαίτερη" σύνταξη. Παρατηρήστε τα παρακάτω παραδείγματα από το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής και προσπαθήστε να βγάλετε κάποιο συμπέρασμα σχετικά με τη σύνταξη του μορίου.


1. Πληρώνει τα μισά ως πολύτεκνος. 

2. Είναι καλός επιστήμονας, αλλά ως άνθρωπος δεν αξίζει. 

3. Οι ευθύνες του Πέτρου ως διευθυντή είναι τεράστιες.

4. H εισφορά του ως συνταξιούχου είναι μειωμένη.

5. Tι καλό είδε ο τόπος απ΄ αυτόν ως υπουργό;


Ξαναδείτε τις προτάσεις δίνοντας έμφαση στα υπογραμμισμένα:


1. Πληρώνει τα μισά ως πολύτεκνος

2. Είναι καλός επιστήμονας, αλλά ως άνθρωπος δεν αξίζει

3. Οι ευθύνες του Πέτρου ως διευθυντή είναι τεράστιες

4. H εισφορά του ως συνταξιούχου είναι μειωμένη.

5. Tι καλό είδε ο τόπος απ΄ αυτόν ως υπουργό;


Παρατηρούμε ότι η λέξη που συνοδεύεται από το "ως" μπαίνει στην ίδια πτώση με αυτήν της προσδιοριζόμενης λέξης. 

Στην πρόταση 1, αυτός που πληρώνει είναι πολύτεκνος. Το "αυτός" είναι σε πτώση ονομαστική.

Στην πρόταση 3, διευθυντής είναι ο Πέτρος. Στην πρόταση έχουμε "του Πέτρου", άρα γενική. Επομένως και η λέξη "διευθυντής" μπαίνει σε γενική.

κ.ο.κ.


Εύχομαι αυτό το σύντομο σημείωμα να σας βοηθήσει στη χρήση του "ως"!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προβληματισμοί για την εκπαίδευση και τη διδασκαλία στο σημερινό σχολείο

  Κατά κοινή ομολογία το σχολείο σήμερα δεν είναι σε θέση να παράσχει τα κατάλληλα ερεθίσματα στους μαθητές, ώστε να τους οδηγήσει στο να αι...