Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2025

Το σύνδρομο του καλού παιδιού (επίπεδο ελληνομάθειας Β2)

Το σύνδρομο του καλού παιδιού



Το σύνδρομο του καλού παιδιού περιγράφει ένα ψυχολογικό μοτίβο όπου το άτομο έχει μάθει να ικανοποιεί τις ανάγκες και τις προσδοκίες των άλλων, συχνά εις βάρος της δικής του αυθεντικότητας. Από την παιδική ηλικία αυτά τα άτομα εκπαιδεύονται να είναι ήσυχα, υπάκουα και ευχάριστα, θεωρώντας ότι η αγάπη και η αποδοχή των γονιών τους εξαρτώνται από την «καλή» τους συμπεριφορά. Έτσι, αναπτύσσουν την πεποίθηση ότι η αξία τους συνδέεται με την επιδοκιμασία των άλλων.

Η αποδοχή υπό όρους καλλιεργεί τον φόβο της απόρριψης και της τιμωρίας, οδηγώντας το άτομο να καταπιέζει τον θυμό, τη δυσαρέσκεια ή τη λύπη του. Μεγαλώνοντας, συνεχίζει να λειτουργεί με γνώμονα τις ανάγκες των άλλων, δυσκολευόμενο να θέσει όρια ή να διεκδικήσει προσωπικό χώρο. Ως αποτέλεσμα, διαμορφώνει μια ψεύτικη περσόνα, προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, ενώ εσωτερικά βιώνει άγχος, ενοχές και συναισθηματική εξάντληση.

Η απελευθέρωση από αυτό το μοτίβο απαιτεί συνειδητοποίηση και επαναπροσδιορισμό της αυτοεικόνας. Η άνευ όρων αποδοχή του εαυτού – με τα προτερήματα και τις αδυναμίες του – επιτρέπει στο άτομο να ανακτήσει την αυθεντικότητά του και να συνδεθεί ουσιαστικά με τους άλλους, όχι μέσα από τον φόβο, αλλά μέσα από την ελευθερία και την ειλικρίνεια.


Διασκευασμένο κείμενο από: https://www.psychology.gr/personality/6538-to-syndromo-tou-kaloy-paidioy.html


Λεξιλόγιο

προσδοκίες - expectativas

εις βάρος - a coste

αναπτύσσω - desarollar

υπό όρους - bajo la condición que

απόρριψη - rechazo

καταπιέζω - reprimir

ενοχές - culpa

εξάντληση - agotamiento

επαναπροσδιορισμός - redefinición


Α. Ερωτήσεις κατανόησης: 

1. Τι είναι το σύνδρομο του καλού παιδιού;

2. Πώς επηρεάζει η αποδοχή υπό όρους την διαμόρφωση του χαρακτήρα;

3. Ποια συναισθήματα βιώνει συνήθως το «καλό παιδί»;

4. Τι χρειάζεται να κάνει κάποιος για να απελευθερωθεί από αυτό το μοτίβο;


Β. Ερωτήσεις για συζήτηση: 

1. Πιστεύεις ότι το σχολείο ή η οικογένεια ενισχύουν το σύνδρομο του καλού παιδιού;

2. Είναι κακό να θέλουμε να ευχαριστούμε τους άλλους;


https://www.facebook.com/share/r/1Fzut88XGV/


Γ. Συνδέστε τις λέξεις με τη σωστή σημασία:

Λέξη / Φράση                                    Σημασία

αυθεντικότητα                                   α. Αίσθημα αξίας για τον εαυτό μου

αποδοχή υπό όρους                           β. Το να είμαι ο ειλικρινής εαυτός μου

αυτοεικόνα                                   γ. Εκτίμηση του εαυτού ανάλογα με τις αντιδράσεις των άλλων

αυτοεκτίμηση                                   δ. Ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου


Ερώτηση: Ποια από αυτές τις έννοιες θεωρείς πιο σημαντική για μια υγιή ψυχολογία;


Δ. Παραγωγή Λόγου 

1. Γράψε ένα σύντομο άρθρο (100-150 λέξεις) με τίτλο:

«Γιατί πρέπει να λέμε και “όχι” χωρίς ενοχές;»

2. Γράψε ένα γράμμα στον/ην φίλο/η σου που έχει παιδιά, για να τον ενημερώσεις για τους κινδύνους από το σύνδρομο του καλού παιδιού. 


Ε. Κατανόηση προφορικού λόγου

Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο και συζητήστε στην τάξη για το σύνδρομο του καλού παιδιού και τα χαρακτηριστικά που ενισχύουν την ψυχική ανθεκτικότητα.

https://www.youtube.com/watch?v=1JTtQI6zpwY&t=316s


Η ψυχική ανθεκτικότητα δεν είναι έμφυτη ικανότητα· καλλιεργείται με τον χρόνο και την προσπάθεια. Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται αυτογνωσία (autoconocimiento), δηλαδή να γνωρίζουμε ποιοι είμαστε, ποιες είναι οι δυνάμεις και οι αδυναμίες μας. Στη συνέχεια, η αποδοχή (aceptación) παίζει βασικό ρόλο: να μπορούμε να δεχόμαστε τις δυσκολίες χωρίς να χάνουμε την εσωτερική μας ισορροπία.

Η ενσυναίσθηση (empatía) μάς βοηθά να κατανοούμε και να στηρίζουμε τους άλλους, ενώ η υπομονή (paciencia) μάς διδάσκει να αντιμετωπίζουμε τις αποτυχίες με ψυχραιμία. Εξίσου σημαντική είναι η ευελιξία (flexibilidad), η ικανότητα να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές χωρίς να χάνουμε τον προσανατολισμό μας.

Η αυτοπεποίθηση (autoconfianza) και η ευγνωμοσύνη (gratitud) τροφοδοτούν τη θετική μας στάση, καθώς μας υπενθυμίζουν ότι έχουμε αξία και ότι πάντα υπάρχουν πράγματα για τα οποία μπορούμε να είμαστε ευγνώμονες. Η ελπίδα (esperanza) μάς κρατά προσηλωμένους στο μέλλον, ενώ η αυτοφροντίδα (autocuidado) εξασφαλίζει ότι δεν ξεχνάμε να φροντίζουμε τον εαυτό μας.

Τέλος, η επιμονή (perseverancia) είναι αυτή που μας επιτρέπει να συνεχίζουμε, ακόμη κι όταν όλα φαίνονται δύσκολα. Όλες αυτές οι αξίες μαζί συνθέτουν το μονοπάτι προς έναν πιο ανθεκτικό, ισορροπημένο και αυθεντικό εαυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προβληματισμοί για την εκπαίδευση και τη διδασκαλία στο σημερινό σχολείο

  Κατά κοινή ομολογία το σχολείο σήμερα δεν είναι σε θέση να παράσχει τα κατάλληλα ερεθίσματα στους μαθητές, ώστε να τους οδηγήσει στο να αι...