Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025

Βήματα για την περίληψη

Πώς κάνω μια περίληψη;




(Πρώτα απ' όλα, σε κάθε άσκηση που προϋποθέτει αναγνωστική κατανόηση, πριν διαβάσω το κείμενο ελέγχω τα εξωκειμενικά στοιχεία που μπορούν να μου δώσουν πληροφορίες για το θέμα και το περικείμενο (τίτλος, όνομα συγγραφέα, ιδιότητα, κειμενικό είδος, χρονολογία δημοσίευσης, εισαγωγικό σημείωμα κ.λπ.

1. Διαβάζω καλά το κείμενο (είτε όλο μαζί είτε ανά παράγραφο)

2. Εντοπίζω το θέμα του κειμένου και τη θέση του συγγραφέα επ' αυτού. 

3. Κρατώ σημειώσεις/βγάζω πλαγιότιτλους/εντοπίζω λέξεις κλειδιά ανά παράγραφο ή νοηματική ενότητα

4. Σχεδιάζω την αρχική μορφή της περίληψής μου με βάση τα όσα έχω σημειώσει (ή τις λέξεις κλειδιά κ.λπ.). 

Προσοχή: 

-δεν αντιγράφω αυτούσια κομμάτια του κειμένου (παραφράζω και εκφράζω με δικά μου λόγια το περιεχόμενο του κειμένου-σκεπτικό του συγγραφέα)

-δεν εκφράζω τη δική μου γνώμη

-δεν επαναλαμβάνω καταχρηστικά λέξεις που χρησιμοποιούνται συχνά στην περίληψη (π.χ. ο συγγραφέας, ο συντάκτης, θεωρεί, αναφέρει, τονίζει, εκφράζει, πιστεύει κ.λπ.)

5. Γράφω το τελικό κείμενο και ελέγχω για τυχόν αστοχίες και παραλείψεις:

-τη συνοχή (έχω βάλει τις απαραίτητες διαρθρωτικές λέξεις;)

-τη συνεκτικότητα (έχει λογική αλληλουχία το κείμενό μου ως προς το περιεχόμενο;)

-τη γραμματική και την έκφραση (έχω ορθογραφικά, γραμματικά ή συντακτικά λάθη; έχω χρησιμοποιήσει το κατάλληλο λεξιλόγιο;)

-το περιεχόμενο (έχω συμπεριλάβει όλα τα απαραίτητα στοιχεία του αρχικού κειμένου;)


Τεχνικές για την μείωση των λέξεων: 

προτιμήστε τις μετοχές και τα επίθετα: επειδή αυτός ήταν αρχιτέκτονας/όντας αρχιτέκτονας, οι άνθρωποι που έχουν επιτύχει/οι επιτυχημένοι

πύκνωση νοημάτων: οι μισθωτοί και οι ελεύθεροι επαγγελματίες/οι εργαζόμενοι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προβληματισμοί για την εκπαίδευση και τη διδασκαλία στο σημερινό σχολείο

  Κατά κοινή ομολογία το σχολείο σήμερα δεν είναι σε θέση να παράσχει τα κατάλληλα ερεθίσματα στους μαθητές, ώστε να τους οδηγήσει στο να αι...